poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Odcienie sławy



Autor: Karen Kingsbury
Tytuł: Sława
Tłumaczenie: Krzysztof Jasiński
Wydawnictwo: Polwen
Seria: Historia rodziny Baxterów; Pierworodny
Tom: 1
Liczba stron: 389
Oprawa: miękka
Data wydania: 2008
ISBN: 978-83-7557-032-8


Dayne wciąż nie może zapomnieć o pięknej Katy i zrobi wszystko, żeby znów być blisko niej. Dlatego postanawia obsadzić ją, dziewczynę znikąd, w głównej roli żeńskiej w kolejnym filmie ze swym udziałem. Czy Katy, która po stracie bliskiej osoby zrezygnowała w przeszłości z kariery aktorskiej, skorzysta z szansy zagrania w hollywoodzkiej megaprodukcji u boku tak znanej gwiazdy? Czy to możliwe, by szczera, niewinna dziewczyna z prowincji odnalazła się w świecie show-biznesu i obdarzyła prawdziwym uczuciem amanta z Hollywood? Czy Ashley, która przez przypadek znalazła się w garderobie rodziców, odkryje pilnie strzeżoną przez nich tajemnicę dotyczącą pierworodnego?
„Sława” to kontynuacja sagi rodziny Baxterów i pierwsza część serii „Pierworodny”, na którą składają się jeszcze cztery tomy: „Przebaczenie”, „Odnalezienie”, „Rodzina” i „Na zawsze”.

"Za spełnienie marzeń trzeba czasami zapłacić wysoką cenę" – te słowa widnieją na okładce książki Karen Kingsbury Sława. Z tą autorka spotkałam się po raz pierwszy i zanosi się na to, że po raz ostatni. Czasami tak bywa, że jakiś autor, jego styl tudzież tematyka nas nie zainteresują.
Książkę przeczytać przeczytałam, ale nie porwała mnie. Nie rzuciłam powieści w kąt, bowiem zainteresował mnie główny wątek, kilka pobocznych też (np. prowadzenie teatru dla dzieci i młodzieży, prześladowania znanych aktorów przez osoby chore psychicznie, praca przy powstawaniu filmu), ale już w znacznie mniejszym stopniu. Zaciekawiło mnie, jak potoczą się w Hollywood losy Katy Hatt z Bloomington. Miała ona zagrać główną rolę u boku gwiazdy Dayne’a Matthewsa w nowej produkcji – romantycznej komedii pt. "Marząc".
No właśnie, tajemnicze, magiczne Hollywood – kinematograficzna dzielnica Miasta Aniołów dla zwykłego zjadacza chleba jest prawie nieosiągalna. Zrobienie kariery w świecie filmowym jest często z pogranicza cudu. I takim cudem miała być kariera Katy… W książce odnajdziecie opisy życia aktorów z Hollywood: nocne życie w klubach, natarczywość paparazzi, dorabianie ideologii w brukowcach do publikowanych zdjęć, uleganie nałogom przez gwiazdy, zwłaszcza narkotykom – ale o tym to raczej każdy z nas wie z mediów. Tu dodatkowo zostało ukazane zacisze domowe Dayne’a i jego sposób radzenia sobie z negatywnymi skutkami sławy.
Jednak akcja powieści ślimaczy się jak na 389 stron, jest mdła. Narracja prowadzona jest płynnie, ale za wolno to wszystko idzie. W dodatku jest to rozwlekane co i rusz przez odwołania do religii, modlitwy do Boga. Niektórzy bohaterowie prowadzą swoisty dialog z Panem Bogiem. Mało tego, zdania od Boga są wydrukowane pogrubioną czcionką. Momentami miałam wrażenie, że czytam powieść religijną. Przyznam szczerze, że z czasem niektóre opisy mój wzrok omijał lub tylko z grubsza się po nich prześlizgiwał. Dobrnęłam do końca, ale byłam bardzo rozczarowana treścią. Nawet bohaterom brakowało ikry, byli jacyś tacy rozmemłani, mało wyraziści, zbyt spokojni, zero adrenaliny w ich żyłach. Niechlubny wyjątek stanowiła tylko wariatka, cierpiąca na rozdwojenie jaźni, która prześladowała aktora.
Kolejne tomy nie pojawią się w moim domu. Szkoda mi czasu na usypiacza w wersji bardzo religijnej.

2 komentarze:

  1. Mi też szkoda czasu na ,,usypiacza w wersji bardzo religijnej'' tym bardziej, że to jest seria, a ja wolę odrębne powieści.

    OdpowiedzUsuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.