środa, 24 listopada 2021

Heartstopper

Autor: Alice Oseman

Tytuł: Heartstopper

Tłumaczenie: Natalia Mętrak-Ruda

Ilustracje: Alice Oseman

Wydawnictwo: Jaguar

Seria: Heartstopper

Tom: 1

Liczba stron: 288

Oprawa: miękka

Data wydania: 2021

ISBN: 978-83-8266-007-4

W dzieciństwie zaczytywałam się komiksami. Teraz po raz pierwszy sięgnęłam po powieść graficzną. Skusiły mnie pozytywne recenzje na Instagramie. Ta książka to Heartstopper Alice Oseman, którą otrzymałam do recenzji ze znanej księgarni internetowej.

 Wszyscy wiedzą, że jest gejem. (s. 52)

Niepozorny Charlie Spring rok wcześniej został wyoutowany w szkole dla chłopców. Był prześladowany przez innych uczniów z powodu swej orientacji seksualnej. Chłopak jest homoseksualistą. Teraz może otwarcie mówić o swojej orientacji. Pewnego dnia poznał Nicka Nelsona. Razem usiedli w ławce na wspólnych zajęciach. Szybko stali się przyjaciółmi. Dzielą wspólne pasje, odwiedzają się w domach. Charlie zakochał się w Nicku, lecz wydaje mu się, że nie ma szans u popularnego sportowca. Jego przyjaciele dziwią się, co on widzi w rugbyście. Nick dopiero przy Charliem czuje się sobą, lecz nie zdaje sobie do końca sprawy, co się z nim dzieje. Na imprezie u kolegi Nicka dochodzi do punktu zwrotnego w relacji przyjaciół. Charlie nie wie, co się tak właściwie wydarzyło. Zastanawia się, czy Nick odwzajemnia jego uczucie…  


 Bardzo się różni od twoich innych kolegów, wiesz? Jesteś przy nim naprawdę sobą. (s. 163)

Charlie to zwykły chłopak delikatnej urody. Lubiany. Utalentowany. Popularny. Pomaga w matmie. Chodzi na lekcje perkusji. Polubiłam go z miejsca. Wystarczy na niego spojrzeć, a już buzia się do niego uśmiecha. Z wyglądu jest przesympatyczny, przyjaźnie nastawiony. Choć nie lubię napakowanych sportowców, to Nick zainteresował mnie. Pod górą mięśni kryje się wrażliwe serce, dobroć, troska o innych. Przyjazna twarz wzbudza zaufanie, choć gdy się rugbystę zdenerwuje, to… Z miejsca polubiłam sympatycznych bohaterów. Dzieliłam z nimi pasje, zżyłam się z nimi, kibicowałam im. Dzieliłam z nimi smutki i radości, pokonywałam trudności.


 Nie da się powiedzieć, czy ktoś jest gejem tylko na podstawie wyglądu. (s. 210)

„Heartstopper” to książka zaangażowana społecznie, poruszająca ważny temat – LGBTQ+. Powieść graficzna o przyjaźni dwóch nastoletnich chłopców, których nie tylko połączyły wspólne zainteresowania, ale i miłość. Tak niewiele słów, a tak wiele treści. Piękna przyjaźń przeradzająca się w miłość. Zakochałam się w tej powieści graficznej i z utęsknieniem wypatruję drugiego tomu. Chce poznać dalsze losy Nicka i Charliego. Książkę tak szybko przeczytałam, że miałam wrażenie, iż obejrzałam film o tolerancji, emocjach, rodzącym się uczuciu, podejmowaniu trudnych decyzji, szukaniu własnej tożsamości płciowej, pomaganiu, stawaniu w obronie słabszych, a także wyalienowaniu, plotkach, życiu w szkole. W gratisie wpisy bohaterów do dzienników, karty postaci z rozpisaniem elementów ubioru.


 Tak… Jest naprawdę bardzo fajny! :) (s. 68)

Bardziej poruszyły mnie ilustracje niż sam tekst. Czasami w kilku kolejnych były tylko rozrysowane emocje, mimika, mowa ciała. Kadry skupiające się na detalach przyciągały spojrzenie. Zwracałam baczną uwagę na twarz bohaterów. Zachwyciła mnie prosta, a zarazem miękka kreska autorki. Biało-czarna kolorystyka bardziej przemawia do wyobraźni, podkreśla dramatyzm uczuć.

W każdym razie dyskutowanie o czyjejś seksualności jest niegrzeczne. (s. 210)

Heartstopper jest wspaniała. Zachwycająca. Poruszająca. Urocza. Ciepła. Szczera. Piękna. Mądra. Dająca do myślenia. Wartościowa. Inna. Prawdziwa.

Sprawdźcie inne komiksy w księgarni Tania Książka.

Za egzemplarz książki dziękuję księgarni:

Książka bierze udział w wyzwaniu: Pod hasłem

2 komentarze:

  1. Bardzo się cieszę, że takie książki zaanażowane społecznie się pojawiają.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę mnie fakt, że jest to książka poruszająca ważny temat – LGBTQ+.

    OdpowiedzUsuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.