czwartek, 27 stycznia 2022

Heartstopper 2

Autor: Alice Oseman

Tytuł: Heartstopper 2

Tłumaczenie: Natalia Mętrak-Ruda

Ilustracje: Alice Oseman

Wydawnictwo: Jaguar

Seria: Heartstopper

Tom: 2

Liczba stron: 320

Oprawa: miękka 

Data wydania: 2022

ISBN: 978-83-8266-067-8


Moja przygoda z powieściami graficznymi trwa, a to dzięki Heartstopper 2 Alice Oseman, którą otrzymałam do recenzji ze znanej księgarni internetowej. Pierwszy tom pozostawił mnie z burzą emocji. Autorka wybrała idealną scenę, by czytelnicy nie mogli doczekać się dalszych wydarzeń – pocałunek Charliego i Nicka, najlepszych przyjaciół. Drugi tom opowiada o krótko- i długofalowych konsekwencjach pocałunku.

Ja… ja nie wiem, kim jestem… (s. 345)

Pierwszy pocałunek między przyjaciółmi może być początkiem końca znajomości między licealistami. Od emocji się zakotłowało. Przestraszony Nick uciekł. W jego głowie szalały myśli – kim tak naprawdę jest, jeśli chodzi o jego seksualność? Jest gejem czy nie? Co będzie dalej z nim i Charliem? Jakie konsekwencje przyniesie ich pierwszy pocałunek?

To Darcy Ollson. Moja dziewczyna. (s. 460)

W tym tomie autorka przedstawia znajomych Charliego – tolerancyjnych młodych ludzi o różnej orientacji seksualnej, którzy z otwartymi ramionami przyjmują Nicka do grona znajomych. Stopniowo rugbysta dowiaduje się o sobie nowych rzeczy. Za radą Charliego, jego znajomych daje sobie czas na poznanie siebie, uporządkowanie myśli, odnalezienie seksualnej tożsamości i pogodzenie się z nią. Z jednej strony sportowiec okazuje uczucia Charliemu, a z drugiej ukrywa je przed całym światem, bojąc się prawdy o sobie samym i reakcji innych. Nie jest gotowy na coming out. To proces, który trwa, co jest wielokrotnie podkreślone.

Przepraszam, jeszcze nie jestem chyba gotowy na coming out. (s. 362)

Obaj licealiści przeżywają mnóstwo wątpliwości co do własnych uczuć i reakcji przyjaciela, a czytelnik wraz z nimi. Nie brakuje w książce scen napaści fizycznej i słownej homofobii, gdyż zawsze znajdzie się jakiś homofob w najbliższym otoczeniu, który napsuje krwi, zburzy spokój. W ten sposób autorka przedstawia wiarygodny i całościowy obraz traktowania osób LGBT wśród nastolatków. Mimo że książka skierowana jest do młodzieży, to każdy czytelnik znajdzie w niej coś dla siebie. Zwłaszcza rodzice nastolatków LGBT powinni sięgnąć po tę serię.

Zupełnie się pogubiłem… (s. 328)

Mnie osobiście fascynuje prosta, miękka i na swój sposób urocza kreska autorki i ujęcia poszczególnych scen. Alice Oseman nie skupia się tylko na wydarzeniach i emocjach wypisanych na twarzy bohaterów, lecz na detalach. Pokazuje całe ciało i wszystkie drobne gesty czułości. W trakcie pocałunku czy rozmowy pokazuje stopy. Często bardziej poruszały mnie rysunki niż sam tekst. Biało-czarna kolorystyka przemawia do wyobraźni, podkreśla dramatyzm uczuć i ich piękno. Na końcu książki autorka zamieściła wpisy Nicka i Charliego do dziennika, opis ich strojów, pokrótce przedstawiła bohaterów oraz... historię miłości Darcy i Jonesy.

Jesteś moim ulubionym człowiekiem na świecie. (s. 537)

Heartstopper 2 to ciepła, mądra życiowo, czuła i emocjonalna historia o przyjaźni, miłości i dojrzewaniu, choć nie pozbawiona scen agresji i humoru. Książka o odkrywaniu własnej orientacji seksualnej, mierzeniu się z własną seksualnością i z różnymi postawami społecznymi ze strony rówieśników, poszukiwaniu własnego ja, akceptowaniu inności w sobie i ze strony najbliższych, przedstawiająca środowisko LGBT wśród nastolatków. To książka i seria, wobec których nie da się przejść obojętnie. Na długo pozostają w pamięci.

Dobra wiadomość jest taka, że pierwszy tom Heartstopper został zekranizowany i wiosną będzie można obejrzeć ośmioodcinkowy serial.

Sprawdźcie inne komiksy w księgarni Tania Książka

Za egzemplarz książki dziękuję księgarni:


 Książka bierze udział w wyzwaniu: Pod hasłem

3 komentarze:

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.