czwartek, 26 kwietnia 2018

Komiksy historyczne dla dzieci


UCIECZKA Z GUŁAGU
Autor: Tomasz Robaczewski
Tytuł: Ucieczka z nieludzkiej ziemi 1940 r.
Ilustracje: Hubert Ronek
Wydawnictwo: IPN
Seria: Wojenna Odyseja Antka Srebrnego 1939-1945
Tom: 2
Liczba stron: 42
Oprawa: miękka
Data wydania: 2017
ISBN: 978-83-7629-837-5

Antek Srebrny znajduje się bardzo daleko od domu – w Kazachstanie, dokąd został wywieziony przez Sowietów. To „nieludzka ziemia”, niebezpieczna, zwłaszcza dla takich ludzi jak Antek – zesłanych tam jako wrogowie Rosji. Dzięki sprytowi i odwadze uda mu się przeżyć. To jednak nie koniec czekających go niebezpieczeństw. Antek trafia do prawdziwego „piekła na ziemi” – komunistycznego obozu pracy, w którym przebywają także więźniowie kryminalni. Czy Antkowi uda się wydostać z sytuacji bez wyjścia? Kim są „bezprizorni”? Czy należy wystrzegać się urków? Dokąd teraz zaprowadzi Antka tułaczy szlak? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w drugim zeszycie serii „Wojenna odyseja Antka Srebrnego” – Ucieczka z nieludzkiej ziemi 1940 r.


KAPRAL WOJTEK
Autor: Tomasz Robaczewski
Tytuł: Bitwa pod Monte Cassino 1944 r.
Ilustracje: Hubert Ronek
Wydawnictwo: IPN
Seria: Wojenna Odyseja Antka Srebrnego 1939-1945
Tom: 4
Liczba stron: 42
Oprawa: miękka
Data wydania: 2017
ISBN: 978-83-7629-839-9

Antek Srebrny to prawdziwy żołnierz 2 Korpusu Polskiego – w dodatku żołnierz do zadań specjalnych. Polegają one na udaremnianiu niecnych planów przeciwników. Gra idzie teraz obardzo wysoką stawkę. Oddziały polskie szykują się właśnie do najważniejszej batalii na wojennym szlaku – bitwy o klasztor Monte Cassino. W przygotowaniach bierze udział nawet „kapral Wojtek” – I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że jest nim prawdziwy miś. Niebawem ma się rozpocząć szturm, poprzedzony ostrzałem artyleryjskim. Na czas trzeba więc dostarczyć amunicję. Kto będzie chciał pokrzyżować plany polskich żołnierzy? Czy należy bać się „zielonych diabłów”? Kto dołączy do oddziału Antka? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w czwartym zeszycie serii „Wojenna odyseja Antka Srebrnego1939–1944” – Bitwa pod Monte Cassino 1944 r.

Od zeszłego roku na rynku wydawniczym ukazują się komiksy historyczne dla dzieci w serii Wojenna Odyseja Antka Srebrnego 1939-1945 autorstwa Tomasza Robaczewskiego z ilustracjami Huberta Ronka. Miałam okazję przeczytać i obejrzeć tylko tom drugi i czwarty, ale powiem Wam, że towarzyszyłam Antkowi podczas ucieczki z gułagu i w czasie zdobywania Monte Cassino. Na czas czytania komiksów cofnęłam się w czasie i przeniosłam w inne miejsca.

To kluczowy punkt obrony niemieckiej na Linii Gustawa. Potem już tylko kawałek do Rzymu. (s. 14)
Komiksy to najlepszy sposób na to, by dziecko pokochało czytanie, a w tym przypadku zdobyło wiedzę historyczną. Na końcu każdego komiksu na ostatniej stronie znajdują się informacje dotyczące danych wydarzeń historycznych zilustrowane zdjęciami ze zbiorów IPN. Historia w komiksach jest rzetelnie przedstawiona, o czym poinformował mnie kolega historyk. Jego córka też je przeczytała i chciała więcej. Niestety, więcej i ja nie miałam okazji przeczytać.
Zabawa w znajdź sapera wymaga trochę czasu. (s. 20)
Komiksy tworzą ciąg, dlatego gdy się kończy jeden, a akcja urywa się w newralgicznym momencie, to od razu powinno się sięgnąć po następny. Bo Antek Srebrny z Grodna i jego znajomi uczestniczą w wojennej zawierusze, przeżywają przygody i wypatrują końca wojny oraz wolnej Polski. Kolorowe ilustracje sugestywnie przemawiające do wyobraźni czytelnika. Ale co ja Wam będę pisać, sami zobaczcie.










Książki przeczytane w ramach wyzwań:

8 komentarzy:

  1. O jej, jestem pod wrażeniem, nigdy nie widziałam takich komiksów jeszcze, na pewno kiedyś po nie sięgnę, chociażby z czystej ciekwości.
    dodaję bloga do obserwowanych, liczę na rewanż.

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/04/dwor-skrzyde-i-zguby-sarah-j-maas.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też po nie sięgnęłam z czystej ciekawości! :)

      Usuń
  2. Dla mnie komiksy są genialne, dużo czytaliśmy ich z bratem w dzieciństwie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie też. Podstawą mego czytelnictwa była seria "Kajko i Kokosz".

      Usuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.