czwartek, 22 grudnia 2016

Uprawiać jogę



Autor: Kareen  Zebroff
Tytuł: Joga dla każdego. Ćwiczenia ciała i oddechu
Tłumaczenie: Mirosława Chmielewska-Dryszel
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 143
Oprawa: twarda
Data wydania: 1994
ISBN: 83-7129-064-0



Dopiero gdy panuje się nad ciałem, umysł i dusza mogą być wolne. (s. 6)
Ostatnio wszędzie słyszę słowo JOGA. Pożyczyłam od znajomej poradnik Joga dla każdego. Ćwiczenia ciała i oddechu Kareen Zebroff. Wiele czynników przekonało mnie do tej książki, m.in. fakt, że autorka to zwykła kobieta, która miała problemy ze sobą, ze swoim ciałem (nadwaga) i z mieszkańcami swojej gminy w Kanadzie. Pomogła jej joga, hatha-joga znana od ponad 5 tys. lat! Jednak w tym poradniku "czysta" nauka jogi została nieco zmodyfikowana, bowiem my, Europejczycy, wiedziemy inne życie niż Hindusi.
Dla jogina ciało to świątynia duszy, dlatego należy utrzymywać je w zdrowiu i zdrowo się odżywiać. Nagrodą za uprawianie jogi będzie spokój i równowaga wewnętrzna. Energia, zdrowie, uroda, lepsza postawa – wszystko to możemy zyskać przez regularne i rozsądne uprawianie jogi. A przy tym – nie ma efektów ubocznych!
Autorka udzielna cennych wskazówek zanim zacznie się w ogóle ćwiczyć. Zwraca uwagę na wybór miejsca, czasu, daje dodatkowe wskazówki dla reumatyków. Przede wszystkim asany (pozycje ciała) należy wykonywać bez pośpiechu, kontrolując oddech. Nic na siłę, za to regularnie. Między ćwiczeniami trzeba robić odpoczynek i w żadnym wypadku porównywać się z innymi.
Zasadą przy ćwiczeniu jogi jest odnoszenie osiąganych efektów do własnych osiągnięć z dnia wczorajszego, a nie do osiągnięć innych czy idealnego opanowania danej asany. 
(s. 6-7)

Pierwszy rozdział poradnika to zbiór wszystkich informacji, które każdy człowiek zamierzający ćwiczyć jogę powinien poznać. Główny rozdział to „Asany jogi”. Każde ćwiczenie ma swoją nazwę. Następnie opisane jest jego działania, wykonanie i dołączone są uwagi. Żeby było przejrzyście i prosto, to te informacje są wypunktowane. Do tekstu zamieszczone są kolorowe zdjęcia przedstawiające kolejne etapy ćwiczeń. Normalnie nie da się nie zrozumieć i wykonać asany.
Na końcu poradnika znajduje się małe kompendium i ściągawka w jednym. Autorka wskazuje ćwiczenia dla poszczególnych części ciała i ćwiczenia przy określonych dolegliwościach, chorobach. Zamieszczonych zostało kilka programów ćwiczeń, np.: ćwiczenia odchudzające, na rzucenie palenia, dla dzieci, dla dorosłych w biurze. Okazuje się również, iż jogę można ćwiczyć codziennie w różnych sytuacjach i miejscach, choćby przy myciu zębów, szczotkowaniu włosów, przed TV, podczas rozmowy telefonicznej, a nawet stojąc na czerwonym świetle! Joga ważna jest dla ludzi po 40-stce, na co autorka zwraca uwagę, oraz na problem dotyczący większości ludzi – dolegliwości pleców, którym można zapobiec. Oprócz planów ćwiczeń autorka podaje wskazówki, które warto przestrzegać.
Poradnik Joga dla każdego. Ćwiczenia ciała i oddechu jest napisany bardzo przystępnie, językiem komunikatywnym, zrozumiałym dla każdego. Polecenia są proste. Mogłyby być one napisane większą czcionką, ale i tak jest dobrze.
Jogę może praktykować każdy, również chory człowiek. Nie trzeba Sali gimnastycznej, sprzętu do ćwiczeń. Wystarczy przewietrzone miejsce, koc i ten poradnik-podręcznik. Dzień bez ćwiczeń to dzień stracony!

Książka przeczytana w ramach wyzwań:

2 komentarze:

  1. Joga to świetna sprawa. Cały czas się uczę jej technik.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam jogi ale chętnie wypróbuję :)
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.