piątek, 22 kwietnia 2016

Kurza pamięć



Autor: praca zbiorowa
Tytuł: Domowe sposoby na lepsza pamięć
Tłumaczenie: Dorota Bilska-Kamińska
Wydawnictwo: Diogenes
Liczba stron: 127
Oprawa: twarda
Data wydania: 2002
ISBN: 83-7311-461-0


Ten kto mówi, pamięta. (s. 51)
W majowym numerze miesięcznika „Zdrowie” przeczytałam 3 artykuły o mózgu i pamięci. A ze człek ma czasem „na końcu języka” albo położył coś „w oczywistym miejscu” i zapomniał, to postanowiłam zgłębić temat. I tak trafiłam na pracę zbiorową Domowe sposoby na lepszą pamięć.
Poradnik jest niewielkich rozmiarów. Podzielony został na 6 rozdziałów: „Zachować dobrą pamięć”, „Rola narządów zmysłów”, „Rozrywki umysłowe”, „Rola składników odżywczych”, „Rozsądne posunięcia”, „Metody alternatywne”. W każdym rozdziale są krótkie podrozdziały (0,5 – 1,5 strony). Ich autorami są specjaliści z różnych dziedzin, którzy piszą o pamięci, patrząc na nią ze swojego podwórka. A piszą bardzo przystępnym językiem, zrozumiałym dla każdego, rzetelnie przedstawiają wyniki swych badań i wiedzę, choć trochę zbyt ogólnie. W krótkich słowach wyjaśniają, jak dana dziedzina życia, rzecz, sposób postępowania mają wpływ na pamięć człowieka, a przy tym posługują się konkretnymi przykładami. W ten sposób dokładnie ukazują wpływ danego czynnika na pamięć. Autorzy również udzielają wskazówek, jak sobie radzić z problemem, jak lepiej zapamiętywać. Najlepiej przy zapamiętywaniu używać jak najwięcej zmysłów. A poza tym…
Lekarze twierdzą, że informacje zapamiętujemy znacznie lepiej, jeśli wykonana czynność sprawia nam przyjemność. (s. 34)
Ja często uczyłam się wykorzystując skojarzenia. Dane wyobrażenie, skojarzenie trzeba uczynić jak najbardziej żywym i wyrazistym, a nawet absurdalnym. Jeden z autorów proponuje, aby zamiast zapamiętywania, że mężczyzna ścina drzewo, zakodować w pamięci, że to drzewo ścinające mężczyznę; koń je marchewkę – marchewka zjada konia. Proste!
Świadome zachowanie w pamięci faktu, gdzie coś się położyło lub zostawiło, pomoże później przypomnieć sobie o tym. (s. 52)

To słowa doktor Irene Colsky. I jak wynika z lektury poradnika – najlepiej przy tym głośno powiedzieć, co się robi, gdyż wtedy łatwiej się zapamięta. Jak to czasami mówienie na głos do siebie ma sens!
W poradniku znalazłam jedno konkretne ćwiczenie, oto one:



Reszta według mnie to bardziej rady, wskazówki, propozycje sposobów zapamiętywania. Ale zdradzę Wam kilka z nich:


  • Nie ma bata – dzień trzeba zacząć od śniadania!

  • Należy jeść jedno jabłko dziennie, bo zawiera ono bor, pierwiastek pomagający utrzymać normalną pracę mózgu. I propozycja przepisu z jabłkiem w roli głównej:




  • Oliwa z oliwek zawiera tłuszcze korzystnie wpływające na pamięć, więc od dziś mówimy „bye bye” masłu i margarynie. Doktor Carpuso zaleca stosownie oliwy z oliwek do wszystkich potraw, a tu jego jedna z ulubionych potraw:



  • Oglądanie telewizji pod kontrolą! Włączamy telewizor na dany program, a po jego skończeniu od razu wyłączamy. Najlepiej wcześniej przygotować listę programów do obejrzenia na dany dzień. W trakcie oglądania można poprawić pamięć długotrwałą i zdolności obserwacyjne. Wystarczy robić dokładne notatki,  a po 2 dniach napisać z pamięci, co się zapamiętało. Porównać notatki. Z czasem ich zgodność będzie coraz lepsza.

  • A na koniec słów kilka o tym, co my uwielbiamy – o czytaniu:

Czytanie jest jedną z najlepszych metod poprawiania różnorodnych funkcji mózgu. Zwiększa liczbę aktywnych komórek w mózgu. (…) Podczas czytania wykorzystujesz obszary mózgu nie używane przy innych czynnościach. Musisz połączyć słowa w zdania i ustępy oraz umieścić to wszystko w kontekście. (s. 99)

  • Dodam jeszcze, że pisanie (w naszym przypadku głownie recenzji) pomaga poprzez uporządkowanie myśli i usprawnienie pamięci.

Jednak nie zawsze ćwiczenia i rady pomogą, bowiem ponad 70 chorób może spowodować problemy z pamięcią. Dlatego autorzy w kilku punktach przedstawiają problemy, kiedy człowiek powinien udać się do lekarza.
Polecam Wam poradnik Domowe sposoby na lepszą pamięć, który pozwoli Wam zrozumieć, jak ważna jest pamięć, ile czynników na nią wpływa i co można zrobić, by ją usprawnić. Krótko, rzetelnie i na temat. Taka książkowa pigułka na pamięć, ale bez ćwiczeń ani rusz.

Książka przeczytana w ramach wyzwań:

14 komentarzy:

  1. Od dziś będę miała motywację, żeby jeść codziennie przynajmniej jedno jabłko :) Jako nastolatka zaczytywałam się w tego typu poradnikach, bo chciałam lepiej radzić sobie w szkole. Przypomniałaś mi o nich tym wpisem :)Chyba do nich wrócę :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę :) Też się zastanawiam nad tymi jabłkami?

      Usuń
  2. Ja nie lubię poradników. Nudzą mnie strasznie :O Jednak coś na pamięć mogłoby mi się przydać... bo różnie to u mnie bywa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, z wiekiem pamięć... trzeba jej świadomie pomóc, a można prostymi sposobami.

      Usuń
  3. A wiesz, że bloga założyłam m.in. dlatego, żeby lepiej pamiętać przeczytane książki? :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubię jeść jabłek, chyba, że w placku :) Ale za to bardzo lubię jeść orzechy a to też podobno pomaga na koncentrację i pamięć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też, ale raczej chodzi o zawartość magnezu, jeśli dobrze kojarzę.

      Usuń
  5. Ooooo ten artykuł podsyłam od razu mojemu partnerowi! Niech korzysta ile wlezie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha! Mam mu współczuć czy go dopingować?

      Usuń
  6. Gdzieś właśnie słyszałam o tym, że czytanie jest jedną z najlepszych metod poprawiania różnorodnych funkcji mózgu. Toteż staram się tą metodą jak najwięcej ćwiczyć swoją pamięć:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę, że to bardzo przydatny poradnik. Pewnie dużo ciekawego bym z niego wyniosła.

    OdpowiedzUsuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.