Tytuł:
Nerve
Tłumaczenie:
Donata Olejnik
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Liczba stron: 296
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Data wydania: 2016
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Data wydania: 2016
ISBN: 978-83-271-5555-9
Ludzie, którzy
lubią wygrywać, zawsze będą grać. (s. 243)
Kiedy
gra jest warta świeczki, a kiedy jej nie warta? – oto jest pytanie, które
trzeba zadać sobie lub innym przed zagraniem, przed wejściem do gry. Takie
pytanie powinni sobie zadać główni bohaterowie powieści Nerve Jeanne Ryan – Vee i Ian.
Vee
jest uczennicą ostatniej klasy liceum w Seattle. Jest typową szarą myszką,
pozostającą w cieniu swych popularnych przyjaciół, zwłaszcza w cieniu Sydney.
Nawet w szkolnych przedstawieniach nie gra, woli być za kulisami. Tam zajmuje
się makijażem i kostiumami. Lecz pewnego dnia przeglądając komórkę trafia na
link do gry NERVE. Przegląda listę wyzwań, które można podjąć. Pod wpływem
impulsu Vee postanawia podjąć wyzwanie w kawiarni, choć to nie współgra z jej
osobowością, a całe wydarzenie ma nagrywać jej kolega Tommy. Filmik ma iść na
żywo w internecie.
Ale fajnie
byłoby przyjąć jedno z wyzwań. Po prostu żeby przekonać się, jak to jest.
(s.
26)
Vee
przekonała się o tym w krótkim czasie. Organizatorzy wkrótce zapraszają ją do
głównej gry. W tej samej kawiarni Vee ma podjąć kolejne wyzwanie z nieznanym
jej chłopakiem. Jest nim przystojniak Ian. Nastolatkowie postanawiają sobie
pomóc z wykonaniem przesłanych im na komórkę zadań. Ich poczynania śledzą przysłani
przez tajemniczych organizatorów Obserwatorzy, którzy komórkami nagrywają całą
scenkę. Za wykonanie zadania uczestnicy dostają nagrody, które były w sferze ich
marzeń.
Kiedy z tobą
rozmawiałam, byłam pewna, że to moje ostatnie wyzwanie. Ale potem zaproponowali
następne i nie mogłam się mu oprzeć ze względu na nagrodę. (s. 148)
Kuszenie
nagrodami to lep na uczestników. Są one dla nich bardzo atrakcyjne i trudno im
się oprzeć, a przez nie rezygnacja z gry schodzi na dalszy plan. Uczestnicy
coraz rzadziej kierują się rozsądkiem, choć doskonale wiedzą, że poprzedni
finaliści „odchorowali finał”, że cierpią na stres pourazowy i dręczą ich
koszmary. NERVE wzbudza różne emocje u bohaterów, ich znajomych i obcych. I
jest na tyle wciągająca i ekscytująca, że trudno ją przerwać, trudno z niej
zrezygnować, choćby przez nagrody, ale także przez ciekawość zadań, możliwość
zdobycia sławy, czy uzależnienie od adrenaliny, widzów i ich komentarzy.
Nasze komórki
rozdzwaniają się w jednej chwili. „Ee-ee-ee-buu-buu-ee-ee” – płacz dziecka
rodem z horroru. To dźwięk NERVE. Nasze kolejne wyzwanie. (s. 94)
Uczestnicy
zatracają się w grze. Jednak w pewnym momencie NERVE przybiera niebezpieczny
obrót. Już nie obcy ludzie są „ofiarami” uczestników gry, tylko ich bliscy i
znajomi. Coraz trudniejsze wyzwania uderzają w samych uczestników, którzy mają
problem z normalnym używaniem komórki. Vee wmawia sobie, że:
Bezpieczeństwo
zapewniane przez rozgłos to moja prywatna mantra. (s. 156)
Książka
jest mocna w swym wydźwięku i bardzo realistyczna. Ukazuje uzależnienie się
młodych ludzi od gry, udziału w niej lub jej obserwowania, a nawet zmiany
statusu z widza na gracza. Uświadamia, jak tanio można kogoś kupić, jaką
nagrodą skusić, jak szybko ogłupić i doprowadzić na skraj... W pewnym momencie
bohaterka przejrzała na oczy, ale co z tego, skoro nagrody są takie fajne i to
dla nich gra!
Wyzwania
często utrudniają życie uczestnikom, a ci upokarzają innych ludzi lub robią coś
paskudnego. W tej grze wyrzuty sumienia nie mają miejsca, szczególnie gdy NERVE
zamieni się w reality show. Uczestnicy są jak tresowane małpki, które wykonają
każde zadanie za odpowiednią nagrodę. Organizatorzy znają ich na wylot. Manipulują
nimi i ich psychiką, wykorzystując wszystkie informacje na ich temat, nawet te
najgłębiej ukrywane, uderzają w ich moralność i słabe punkty. Nie ma zmiłuj
się! Ta gra zmienia życie… i to jeszcze jak! Tym bardziej, że:
NERVE zamieszcza
jedynie formularze zgłoszeniowe i linki, nie ma możliwości, żeby skontaktować
się z kimkolwiek bezpośrednio. (s. 40)
W
trakcie czytania wczułam się w rolę narratorki i bohaterki Vee. Razem z nią wykonywałam
zadania i kręciłam się na karuzeli uczuć, w której dominowały: ekscytacja,
przerażenie i na koniec… Tak, koniec zaskakuje. I to jest najlepsze. Powieść od
początku wciąga i z każdą stroną przykuwa do siebie czytelnika. Rosnące
napięcie, oczekiwanie na kolejne zadanie, nieprzewidywalność to wszystko
sprawia, że trudno się od książki oderwać, szczególnie gdy zaczyna się
przerażający finał.
Dla
współczesnej młodzieży, nie tylko amerykańskiej przedstawionej w powieści,
świat wirtualny jest normalnym światem realnym, w którym traci się anonimowość,
a który funkcjonuje już na równi z tym prawdziwym. Młodzież szybko się nudzi,
potrzebuje nowych wyzwań, by grać w teatrze życia.
Nerve ukazuje
prawdziwe oblicze wirtualnych gier i uzależnienia się od nich. Z kolei
czytelnik uzależnia się od powieści i od kibicowania Vee i Ianowi w tym
szaleństwie. Wprawdzie to thriller dla młodzieży, ale ja tę książkę polecam
każdemu jako przestrogę.
Książka
przeczytana w ramach wyzwań:
Pod hasłem, Czytamy
powieści obyczajowe, Motyw
zdrady w literaturze, Fantazyjny
alfabet stronicowy, Dziecinnie, Czytamy
nowości, Dziecinne
poczytania
czytałam i całkiem mi się spodobała. byłam też na filmie, ale jednak książka lepsza :) pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuńFilm przede mną.
UsuńSerdeczności!
To już druga recenzja tej książki.Fajne cytaty wybrałaś.
OdpowiedzUsuńDzięki :)
UsuńTaka gra brzmi naprawdę realistycznie. Ciekawa fabuła.
OdpowiedzUsuńRealizm jest chyba najważniejszy.
UsuńMyślę, że to coś dla mnie. :)
OdpowiedzUsuńBuziaczki! ♥
Zapraszam do nas 😍
Świat oczami dwóch pokoleń
Być może. Musisz się sama przekonać.
UsuńPomimo tego, że rzadko sięgam po historie tego typu, "Nerve" intryguje mnie. Lubię takie mocne, może nieco kontrowersyjne lektury.
OdpowiedzUsuńI jakże realistyczne!
UsuńCzuję się mocno zaintrygowana. Muszę rozejrzeć się za tą książką.
OdpowiedzUsuńPowinna Ci się spodobać.
UsuńNie wiem czy szybciej nie obejrzę tej ekranizacji, niz przeczytam ksiązkę. ;/
OdpowiedzUsuńJa zawsze wolę najpierw książkę.
Usuń