sobota, 19 marca 2016

Literkowo - jak napisać moskalik



Witajcie o poranku!
Dziś nauczę Was pisania moskalików.
Moskalik to krótki, rymowany i dowcipny wierszyk, który jest parodią fragmentu Poloneza Kościuszki Rajnolda Suchodolskiego z 1831 roku:

Kto powiedział, że Moskale
Są to bracia dla Lechitów,
Temu pierwszy w łeb wypalę
Przed kościołem Karmelitów.

Każdy wers ma 8 sylab. W dwóch pierwszych wersach, zwykle zaczynając od sformułowania Kto powiedział, że... umieszcza się jakąś opinię, najczęściej zawierającą w sobie nazwę narodu czy plemienia.
W trzeciej – groźbę dla tego, kto będzie ją wygłaszał, zaczynającą się z reguły od temu, ten, niech.
W czwartej – miejsce, gdzie zostanie ona zrealizowana (zazwyczaj jest to kościół albo inny budynek kościelny).
Układ rymów krzyżowy – abab, czyli pierwszy wers rymuje się z trzecim, drugi z czwartym.
Moje moskaliki:

Kto powiedział, że Polacy
Nie czytają książek wcale,
Temu zaraz urwę głowę
I wyrzucę w morskie fale.

Kto powiedział, że Martucha
Książek ma zbyt w domu wiele,
Tego chwyci wnet ból brzucha
I otoczą zewsząd trzmiele.

Macie ochotę się pobawić w pisanie moskalików? Uwierzcie mi, zabawa przednia! Mój drugi moskalik powstał w trakcie pisania tego postu, a pisać o sobie samej rymowanki wcale nie jest tak łatwo ;)

* * * * * * * * * * * * *

Odpowiedzi sprzed tygodnia: alfabet – B, F, K; LUPA – 18 razy.

12 komentarzy:

  1. Ja mam z tym zawsze problem, bo ciężko mi nieraz znaleźć odpowiedni rym do danego słowa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoje wierszyki są świetne! Bardzo ciekawa instrukcja i może się w wolnym czasie zbawię w napisanie własnego moskalika. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję! To jak już napiszesz swój moskalik, to chętnie się z nim zapoznam.

      Usuń
  3. Dla kogo łatwe to łatwe...ze mnie wierszokletka żadna.
    Czasem uda się mi coś zrymować, ale rzadko.
    Twoje moskaliki fajne....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Jak skorzystasz z małej ściągawki (http://www.rymy.eu/), to i Tobie zapewne uda się ułożyć moskalik.

      Usuń
  4. He he fajna zabawa. Może coś ułożę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajne! Nie słyszałam wcześniej o moskalikach. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To za jakiś czas poznasz jeszcze pewne żartobliwe teksty :)

      Usuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.