niedziela, 9 października 2022

Let's Talk About It

Autor: Erika Moen, Matthew Nolan

Tytuł: Let’s Talk About It. Relacje, płeć oraz seks – czyli wszystko, o czym chcesz pogadać, a nie wiesz jak

Tłumaczenie: Olga Połowianiuk

Wydawnictwo: Jaguar

Liczba stron: 240

Oprawa: miękka ze skrzydełkami

Data wydania: 2022

ISBN: 978-83-8266-137-8

 

 

Seks nie jest już takim tematem tabu jak dawniej, lecz świadomość młodych ludzi wkraczających w dorosłość jest niska z różnych powodów. Remedium na to może być książka graficzna Eriki Moen i Matthewa Nolana let’s Talk About It. Relacje płeć oraz seks, czyli wszystko, o czym chcesz pogadać, a nie wiesz jak, którą otrzymałam do recenzji ze znanej księgarni internetowej.

Nasze ciała są tak niesamowite!!! (s. 97)

Zanim zaczęłam czytać tę publikację, przekartkowałam ją sobie. Zerknęłam na spis treści i uderzyło mnie bogactwo informacji. Jednak w lekkie zdumienie wprowadziły mnie odważne ilustracje. W pierwszej chwili mały szok, a potem radość. Radość, że w końcu ktoś „otwarcie” w książce graficznej dla młodzieży wiarygodnie rysuje zróżnicowane nagie postacie, narządy płciowe w czasie erekcji, szczegóły anatomiczne. Autorzy nawet podpowiadają, jak może przebiegać randka solo, czyli techniki masturbacji „do wypróbowania”. Od razu rzuca się w oczy jedno – w tej książce brak tabu. I bardzo dobrze! Koniec z krępującymi tematami. Liczy się wiedza i rozmowa.

Dobry seks to taki, w którym są świadoma zgoda, komunikacja, zabawa i przyjemność. (s. 149)

Ilustracje przyciągają wzrok na różne sposoby. Ukazują młodych ludzi wchodzących w dorosłość, którzy mają wiele pytań i wątpliwości w kwestiach związanych z dorastaniem i własną seksualnością. Prostotę i przejrzystość obrazu doceni każdy. Spodobała mi się kreska. Miękka czcionka ułatwia czytanie, nie męczy oka. Wzrok przyciągają kolorowe zdania. Niektóre z nich umieszczono na kolorowym tle. W ten sposób wyróżniono najważniejsze informacje. Kolejny plus to bohaterowie, także niepełnosprawni. To młodzi ludzie, którzy ze sobą PO PROSTU rozmawiają. Głównie to koledzy i koleżanki, choć pojawia się także starsza, doświadczona siostra. Sama forma książki graficznej z krótkimi rozdziałami tylko zachęca nastolatków do sięgnięcia po nią.

Seks to bardzo indywidualna sprawa. (s. 120)

Począwszy od związku, płci, orientacji i obrazu własnego ciała; przez masturbację, antykoncepcję, seksting, orgazm, fantazje erotyczne; aż do tego, co po seksie, uczucia zazdrości i odrzucenia. Autorzy obalają mity. Udzielają dobrych praktyk. Uświadamiają, że każdy ma prawo być sobą i czuć się dobrze w swoim ciele. Nic dziwnego, że zachłysnęłam się tą publikacją. Chłonęłam ją całą sobą. Chciałam jeszcze i jeszcze. Sama dowiedziałam się co nieco, np. że jestem osobą cispłciową. Poznałam nowe zaimki i kilka pojęć. Poczułam lekki niedosyt przy wątku miesiączki. Ta książka graficzna jest zarazem poradnikiem, jak i przewodnikiem oraz podręcznikiem. Napisana przystępnym językiem w młodzieżowym stylu oraz bez osądzania i moralizowania.

Rany, ty na serio? (s. 118)

Nietuzinkowa. Szczera. Konkretna. Rzetelna. Bezkompromisowa. Otwarta. Rzeczowa. Przemyślana. Przystępna. Sekspozytywna.

NORMALNA!

Ktoś w końcu o seksie pisze jak o jedzeniu czy podróżach.

Zero skrępowania. Zero wstydu. Zero tabu.

Ale w sumie ta rozmowa dużo mi dała. (s. 150)

Po tak dużej dawce wiedzy autorzy nie zostawiają młodego człowieka samego. Podpowiadają, z kim można porozmawiać, gdzie szukać pomocy. W dodatku Dla zainteresowanych wyszczególniono książki i strony internetowe, które dostarczą dodatkowej wiedzy. Indeks pomoże czytelnikowi w szybkim odnalezieniu interesujących go kwestii.

Wszystkim, którzy potrzebują takiej książki, bez względu na wiek. (s. 3)

Let’s Talk About It to pozycja skierowana do młodych ludzi 15+. Młodsi niekoniecznie odnajdą się w poszczególnych rozdziałach, ale wszystko to sprawa indywidualna. Osobiście książkę polecam każdemu dorosłemu, by zmierzył się z tematami jakże ludzkimi, a bardzo często krępującymi. Wiedza, samoświadomość, relacje, tolerancja, szacunek, rozwaga, emocje to wszystko i dużo więcej znajdziecie w tej książce graficznej. Uważam, że może doskonale się sprawdzić jako podręcznik na WDŻ. Każdy młody człowiek powinien dostać swój egzemplarz na start w dorosłe życie seksualne.

Po prostu staraj się być lepszą wersją siebie. (s. 229)

Oby więcej takich świadomych lektur dla nastolatków, które pomogą im zrozumieć siebie, swoje ciało i myśli. Które nauczą ich otwartej rozmowy o seksie, orientacji, tożsamości płciowej. Bo rozmowa to podstawa nawiązania więzi.

 Sprawdźcie inne komiksy w księgarni Tania Książka.

Za egzemplarz książki dziękuję księgarni:


 

1 komentarz:

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.