środa, 8 kwietnia 2020

Morderstwo na planie filmowym


Autor: Sarah Bailey 
Tytuł: Gdy zapadnie noc
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
Wydawnictwo: Editio
Seria: Gemma Woodstock
Tom: 2
Liczba stron: 452
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Data wydania: 2020
ISBN: 978-83-283-5582-8


Powieść Gdy zapadnie noc Sarah Bailey to drugi tom cyklu Gemma Woodstock. Zapraszam do Australii zimą.
Wszystkie dowody wskazują na to, że został zaskoczony. (s. 11)
W środku nocy starszy detektyw Gemma Woodstock została wezwana do morderstwa bezdomnego. Przypadek wręcz beznadziejny. Świadek niewiele widział, brak kamer monitoringu. Gemma czuje osobliwą więź z ofiarą. Mimo mieszkania w centrum Melbourne oboje wiodą samotny tryb życia. Gemma pracuje nad tą sprawą.
Na rogu Spring i Collins zdarzył się wypadek. Na planie filmowym. (s. 47)
W trakcie kręcenia wielkiej sceny doszło do brutalnej napaści. Mężczyzna został pchnięty nożem na oczach wielu osób. Ofiarą jest wschodząca gwiazda kina, aktor popularnego serialu Wade Sterling. Śledztwo prowadzą Gemma i jej partner sierżant Nick Fleet. Odkładają na bok wszelkie wzajemne urazy, gdyż to sprawa najwyższej wagi. Zuchwała zbrodnia, na której wiele osób mogłoby skorzystać…
Rozpoczynanie nowego śledztwa jest jak łączenie klocków układanki, gdy nie znamy obrazka namalowanego na pudełku. Najpierw szukamy puzzli narożnych, a potem mozolnie układamy ramkę. Bałagan w środku może pozostać tam na zawsze, jeśli nie uda nam się odpowiednio szybko zlokalizować kluczowych elementów. Brakujące puzzle to najgorszy koszmar każdego detektywa. (s. 99)

Autorka wpadła na świetny pomysł – morderstwo na dużym planie filmowym z udziałem setek statystów i na oczach setek ludzi. Zombie, aktorzy, gapie – plejada świadków. Przesłuchanie ich to wyzwanie logistyczne i mnóstwo informacji do przetworzenia przy małej ilości osób. Scenariuszy zbrodni jest wiele i z czasem ich przybywa. Para detektywów pracuje pod presją, poznając świat Sterlinga, aby mieć większe szanse na rozwiązanie zagadki jego morderstwa. Sprawy nie ułatwia szum medialny i rozpaczające fanki aktora.
Akcja toczy się w tętniącej życiem metropolii, choć jej tempo jak dla mnie zbyt wolne. Pęd życia, anonimowość stwarzają warunki do popełnienia zbrodni idealnej i wielu pomniejszych przestępstw, które pojawiają się na kartach powieści. Trudno mi było się oderwać od ciekawej intrygi. Napięcie rosło aż do finału. Autorka odsłania prywatne tajemnice ofiary i świata aktorskiego, ukazując relacje, zależności i układy osób pracujących przy filmie, dodając powieści gwiazdorskiego smaczku. Już na początku połączyłam pewne fakty, do których detektyw doszła znacznie później. Powieść trochę przegadana – za dużo problemów Gemmy, jej refleksje o pracy w policji zbędne. 

Z komisariatu wyszłam tuż przed trzecią w nocy. (s. 15)
Łatwo stać się świetną detektyw Gemmą Woodstock: kierować śledztwem i angażować się w nie całą sobą. Jednak Gemma jest beznadziejną partnerką, kiepską córką i niezbyt dobrą matką. Coś w niej pękło po wydarzeniach w Smithson. W Melbourne próbuje nadać sens swojemu życiu. Z emocjami sobie nie radzi, samotność ją przytłacza, umysł dręczą wyrzuty sumienia z powodu podjętych życiowych decyzji. Gemma irytowała mnie bardziej niż w pierwszym tomie. Nużyło i męczyło mnie czytanie o jej problemach życiowych. Za dużo tego było. Nie polubiłam jej partnera Nicka Fleeta. Dziwny typ, skryty, złośliwy, obcesowy, okazujący swą wrogość choćby zbędnymi komentarzami i szyderstwami. Polubiłam głównego inspektora policji Isaacsa, policjantkę Chloe i bezdomną Mace.
Jak myślicie, co to może oznaczać? (s. 245)
Gdy zapadnie noc Sarah Bailey to średnia kontynuacja Mrocznego jeziora. Wciągająca intryga i trudne śledztwo, świat ludzi filmu i najbliższych osób zamordowanego, którym nie można wierzyć ze względu na skrywane przez nich sekrety. Do tego nowe miejsce pracy, miejskie realia i problemy własne Gemmy W. Przekonaj się, co się dzieje nocą w australijskiej metropolii…

Za egzemplarz książki dziękuję wydawnictwu:


Książka bierze udział w wyzwaniu:

6 komentarzy:

  1. Cieszę się kochana, że polecasz tę książkę bo sama również wkrótce będę ją czytała. Pierwsza część bardzo mi się podobała i mam nadzieję, że tym razem, również tak będzie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To czekam na Twoje wrażenia. Ciekawi mnie jak odbierzesz Gemmę.

      Usuń
  2. Skoro to cykl to można czytać nie znając pierwszej części. Może się skuszę w przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  3. Zainteresowała mnie ta książka. Może sięgnę, gdy będę miała ochotę na jakiś kryminał. Choć ostatnio odkryłam Lee Childa i jego Jacka Reachera i ta seria to obecnie mój priorytet w kategorii kryminałów. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masz wiele tomów do przeczytania. Jack hipnotyzuje! :)

      Usuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.