Wczoraj (15
marca) zostały opublikowane najnowsze badania Biblioteki Narodowej. Całość
znajduje się na stronie www.granice.pl Dziś
przytoczę Wam fragment dotyczący mej dawnej półki zawodowej:
Szczegółowej
analizie poddano w tym roku nauczycieli-polonistów ze szkół ponadgimnazjalnych.
Badacze uznali, że ta grupa społeczna ma szczególnie duży wpływ na czytelnictwo
Polaków, postanowili więc przyjrzeć się ich nawykom i preferencjom związanym z
książką. Badanie wykazało, że poloniści czytają zdecydowanie więcej i chętniej
niż ogół badanych (co nie zaskakuje), ale także zdecydowanie wyróżniają się in plus nawet w porównaniu z
podobną sobie grupą demograficzną (kobiety, aktywne zawodowo, wykształcone, w
wieku 25–60
lat).
Badanie
zrealizowano na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 3185 respondentów w
wieku co najmniej 15 lat oraz na próbie celowej 323 nauczycieli polonistów
uczących w szkołach ponadgimnazjalnych. Wywiady przeprowadzono metodą CAPI
(Computer Assisted Personal Interview) w domach respondentów, a na próbie
celowej nauczycieli – metodą CAPI w miejscu pracy badanych lub metodą CAWI
(Computer Assisted Web Interview), za pomocą tego samego kwestionariusza,
porównywalnego ze stosowanym w latach ubiegłych (nauczycielom zadano kilka
dodatkowych pytań związanych z ich pracą). Cele poznawcze badania, założenia
dotyczące doboru próby, a także narzędzie badawcze przygotowano w Instytucie
Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej, zaś realizację badania w terenie
wykonała firma Kantar Public.
Ja
czekam na cały raport. A co Wy sądzicie o zainteresowaniu się czytelnictwem
polonistów ze szkół ponadgimnazjalnych?
Nie wiem czemu, ale mnie jakoś te raporty nie ruszają. ;)
OdpowiedzUsuńMnie też.
OdpowiedzUsuńMnie zastanawia technika i metoda badawcza poziomu czytelnictwa w Polsce. No cóż, ja obracam się w kręgach, które czytają...
OdpowiedzUsuń