wtorek, 4 sierpnia 2015

Kocham Cię, Polsko



Autor: Joanna i Jarosław Szarkowie
Tytuł: Nasza wspaniała Ojczyzna
Ilustracje: Krystyna Mól
Wydawnictwo: Edipresse, Rafael
Seria: Kocham Polskę. Historia dla najmłodszych
Tom: 1
Liczba stron: 35
Oprawa: twarda
Data wydania: 2015
ISBN: 978-83-7989-648-6 


Jestem patriotką i kocham swój kraj. Ale żeby być patriotą jako dorosły, trzeba od małego wpajać dzieciom pewne wartości, tradycje, zwyczaje. Pomocna okaże się książeczka Joanny i Jarosława Szarków Nasza wspaniała Ojczyzna. To tom pierwszy serii Kocham Polskę. Historia dla najmłodszych. Ten tom kupiłam wraz z numerem 15 „Pani Domu” za jedyne 5,99 zł. Tom drugi powinien był się ukazać 30 VI, a całość (22 tomy) można od razu kupić TUTAJ.
Kiedy kupowałam czasopismo, to moją uwagę przykuła okładka książki oraz tytuł. Jest na co popatrzeć. Kolorowo i czytelnie, a wokół ilustracje z jej wnętrza autorstwa Krystyny Mól. Książeczka jest bogato ilustrowana. Żywe, nasycone kolory oddają barwną przeszłość Polski i jej piękno. Miękka kreska jest miła dla oka czytającego, a postacie historyczne bardzo wiarygodnie namalowane. I do tego marginesy w formie czerwonych, długich firan z godłem Polski pośrodku.


Nasza wspaniała Ojczyzna w prosty i przystępny sposób przedstawia młodemu czytelnikowi wszystko to, co o niej musi wiedzieć każdy Polak – godło, flaga, hymn, stolice, granice kraju na przestrzeni wieków; święci patroni Polski; książę, król i prezydent; polscy rycerze z Zawiszą Czarnym na czele; skrzydlate wojsko – obiekt zazdrości innych państw; najważniejsi wodzowie; polskie domy – chaty, dwory i pałace; stroje narodowe; ucztowanie; o polskiej szkole i nauczaniu przed laty; astronom i papież oraz kompozytor – ci najbardziej znani Polacy w świecie.



Każdy rozdział zawiera całkiem sporo wiadomości. Kila było dla mnie zupełnie nowych (!), tak więc i dorosły człowiek może wzbogacić swoją wiedzę. Dany rozdział oprócz informacji przedstawionych w głównym tekście zawiera wiele ciekawostek oddzielonych od niego poprzez wyróżniki graficzne – zarys ramki, zwoje papirusu, kolorowa czcionka. I do tego odpowiednie ilustracje. W dolnym prawym rogu znajdują się 2-3 pytania kontrolne skierowane do młodego czytelnika. 


Aby przykuć uwagę dzieci, autorzy odwołują się do ich rodzin, np.: „kiedy na świecie nie było jeszcze waszych dziadków”, „pamiętają to jeszcze na pewno wasi rodzice i dziadkowie”. Opisując wydarzenia czy przedstawiając jakieś informacje autorzy wyjaśniają nowe pojęcia, dopowiadają informacje, by dziecko zrozumiało treść. I przy tym podkreślają, że to jest nasze


Ja jestem zauroczona tą książeczką, choć jeśli mowa o patriotyzmie, to zabrakło mi Katechizmu polskiego dziecka Władysława Bełzy, bo od tego wiersza trzeba by było zacząć albo na nim skończyć. To taka moja mała uwaga… Ale książkę polecam!




Książka przeczytana w ramach wyzwań:

4 komentarze:

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.