piątek, 4 września 2015

Poznajmy się literkowo



Witam wszystkich, którzy:
  • buszują na blogach,
  • wyczytują literki wszelakie,
  • noszą okulary,
  • lubią czekoladę,
  • urodzili się w listopadzie,
  • lubią chodzić do dentysty,
  • mają na sobie coś niebieskiego.


Ufff, mam nadzieję, że przywitałam wszystkich! Dziś wstępniaczek literkowy! W końcu trzeba się bliżej poznać, zanim na dobre literkowo się rozbawicie. Na dobry początek kilka zabaw poznawczych ze mną w roli głównej. Niektóre sytuacje opisane przeze mnie, a dotyczące mnie są autentyczne. Miały miejsce na różnych szkoleniach i w trakcie lekcji, gdym jeszcze psorką była…

1. Twe imię hasłem krzyżówki
Na kartce napisz pionowo drukowanymi literami swe pełne imię. Hasła pomocnicze to Twoje cechy charakteru. I tu dowolność: wpisujecie same zalety, same wady, hasła wpisujecie zaczynając od litery swego imienia, lub litera imienia znajduje się w środku


Mądra                                     syMpatyczna
Ambitna                                  lojAlna
Rozsądna                             kapRyśna
Tolerancyjna                      uparTa        
Asertywna                             zabAwna

2. Rymy do Twego imienia
Do swego imienia dopisz kilka wyrazów rymujących się z nim.
MARTA – warta, karta, uparta, rozdarta… (wierszyk o mnie i mym imieniu już na blogu był TUTAJ).

3. Twoja alfabetyczna charakterystyka
W słupku należy napisać alfabet (pominąć polskie litery). Do każdej litery dopisujesz swoje 2 cechy.
A – ambitna, asertywna
B – bezinteresowna, bezstronna
C – cudowna, czuła itd.


4. Przedstaw się jako symbol
Na kartce z zeszytu narysuj siebie jako symbol i w kilku słowach przedstawiasz siebie w odniesieniu do symbolu.
Kiedyś narysowałam siebie jako wielki znak zapytania, oczywiście niebieski:

Jestem jedną, wielką (!) niewiadomą. Nie wiem, co przyniesie dzień. Nigdy nie wiem, co mi wyskoczy, co zburzy me plany i będę musiała działać instynktownie, po omacku. Jestem nieodkrytą kartą, która ma jeszcze dużo miejsca do zapisania. „Tyle o nas wiemy, ile nas sprawdzono” – Wisława Szymborska i ja.

5. Przedstaw się jako przedmiot
Weź do ręki dowolny przedmiot (w szkole dziecko wyciąga coś z piórnika, plecaka) i stań się nim na chwilę. Znajdź w tej rzeczy te cechy, które charakteryzują też Ciebie. Pamiętaj o przedstawieniu się.

Wzięłam z biurka przezroczystą, 20-cm linijkę. Trzymając ją w dłoni, mówiłam:
Jestem linijką. Jestem długa i szczupła. Trzymam się prosto. Chodzę wyprostowana. Czasami się naginam do różnych sytuacji, ale nie pękam. Wysoko mierzę.
„I blada jak ta linijka” – padło z klasy. Przytaknęłam, a co się uśmieliśmy, to nasze! 
6. Imię i zabawka
Przy wymawianiu swojego imienia dodaj do niego nazwę ulubionej zabawki (tu dowolność wyboru), zaczynającą się na tę samą literę co Twoje imię.
MARTA – miś (w sumie to był wielki brunatny niedźwiedź z białym kołnierzykiem)


A jutro obiecana homonimia zdaniowa i… kot ministra do przygarnięcia ;)

12 komentarzy:

  1. Świetna zabawa na początek dnia! :) Dziękuję za tyle uśmiechu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie to zrobię. Wspaniałe zajęcia! nadają się do wszystkiego. Podbieram, że hej.wspaniale z tą linijką- nie pękam. Pięknie powiedziane...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A podbieraj, że hej! A jak je przeprowadzisz, to daj znać, jak Ci poszło... czy to na swoim blogu, czy w e-mailu do mnie. Jestem bardzo ciekawa, jak się będziesz bawić z dzieciakami.
      A co do pękać - wyrazy mają wiele znaczeń.

      Usuń
    2. Niestety na dzień dzisiejszy nie pracuję w bibliotece :(, ale strasznie liczę, że zmieni się to na początku nowego roku.

      Usuń
    3. Ja tez na to po cichu liczę...

      Usuń
  3. Nie noszę okularów ani nie lubię chodzi do dentysty, mimo to chętnie wzięłam udział w twojej zabawie i uśmiałam się jak nigdy, w szczególności, gdy powtarzałam, że jestem linijką. Jestem długa i szczupła, co trochę rozmija się z prawdą :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha :))) Cieszę się, że Ci tak humor poprawiłam! Przedstawienie się jako rzecz to rodzaj zabawy, dramy z wejściem w rolę. Możesz być czym chcesz, tylko musisz znaleźć cechy wspólne tej rzeczy i siebie.

      Usuń
  4. Świetna zabawa :) Po takiej dawce lektury jaką sobie zaaplikowałam, przydała się odrobina relaksu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna zabawa. Ty to masz pomysły!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, to nie do końca są moje pomysły. Znam je z różnych kursów nauczycielskich, podyplomówki i z różnych innych źródeł. A jak ma się bazę, to potem można wykorzystać potencjał własnych szarych komórek i pokombinować, udoskonalić... Wczoraj znalazłam swój segregatorek literkowy, zrobiłam porządek i nie wiem, które danie literkowe Wam zaserwować, tyle tego mam.

      Usuń

Gościu, atramentowy ślad zostaw po sobie,
A na każdy komentarz odpowiem wnet Tobie.